t zonnige Karinthie blijkt toch niet zo zonnig!! - Reisverslag uit Klagenfurt, Oostenrijk van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu t zonnige Karinthie blijkt toch niet zo zonnig!! - Reisverslag uit Klagenfurt, Oostenrijk van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

t zonnige Karinthie blijkt toch niet zo zonnig!!

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

18 Juli 2020 | Oostenrijk, Klagenfurt

Ik begin dit verhaal met een rectificatie.. de route van afgelopen verslag heette de nockalmstrasse ipv de hochalmstrasse....kleinigheidje ,maar toch !

Gisteren hadden we voor t eerst maar eens de wekker gezet! we slapen elke dag tot een uur of 9 en voordat we dan fris en fruitig zijn duurt wel ff, dat is niet erg op vakantie he, maar als we dan een route uitstippelen waarvan we weten dat die wat aan de lange kant is en wij er altijd langer over doen dan ieder ander omdat we vanalles tegenkomen onderweg willen we toch echt een keer op tijd(zo rond 9 uur ) in de auto! Deze keer gingen we de kant van Slovenie op! We hadden de route ergens onderweg gezien op een informatie bord en werd aangegeven als mooie motorroute..

al heel in het begin kwamen we langs een pand dat er zeer verlaten uitzag.. oud pand met bomen en onkruid overal.. hoppa op de rem en op onderzoek uit! Op een of andere manier vinden we dat leuk.. snap t ook niet.. tis mega spannend! er was deze keer geen hek of iets en we liepen om het pand, er waren gebroken ruiten maar er hingen ook nog gordijnen.. achter in de tuin (oerwoud van onkruid en struiken) stond een stal, of schuur waarvan t dak was ingestort.

er was 1 raamkozijn waar geen raam meer inzat, en onder dat kozijn stond een houten kratje, dus Reinier (mijn held) in 2 stappen naarbinnen om te kijken of t begaanbaar was.. al snel riep hij dat t kon! en in 3 hele moeilijke stappen, ik ben iets minder lenig en heb altijd de camera om mn nek, stond ik ook binnen! Het was een oud groot pand en er stonden nog gewoon spullen in, ook al zag je wel dat anderen ons voor waren geweest was er nog genoeg te zien!! WAUW!! en spannend, want wat als iemand ons zag (geen kip in de buurt te bekennen) of wat als er n zwerver, of meerdere binnen waren?

Maaar eenmaal d ergste spanning weg, lekker op ontdekking en foto's maken.. keukens, toiletten, kasten, zelfs kleding nog in de kasten en keuken inhoud was er!!echt heel gaaf! voorzichtig gingen we tot de eerste verdieping, de tweede werd ons te link!! haha prachtige oude spullen lagen er als verlaten bij!!de urbexuitdrukking is "take nothing but pictures and leave nothing but footprints" ofwel " neem niets als foto's en laat niets achter behalve voetafdrukken" hielden we in ere op dat ene hele retro dienblad dat perfect in de carvan past na!! oeps!! Na een klein uurtje zaten we weer in de auto!!

verder reden we een prachtige route, schitterende weggetjes, een kleine afslag naar een berghut, over een weg waarvoor je bij de bardame 5 euro tol moest betalen, volgens mij om te sparen voor asfalt naar boven, want t was gewoon n zand/grindweggetje!

We kwamen ook langs de kaartverkoop van de druipsteengrotten waar we met ons kaartje gratis in mochten, dus doen we ff dachten we.. maar dat we een half uur moesten wachten op nbus die ons vervolgens een half uur de berg op bracht en daar een rondleiding gegeven werd van 90 minuten en we toen dus ook nog n half uur met de bus terug moesten dat wisten we nie...En dat alles met n stom mondkapje op... spijt dat hadden we ervan al was de grot op zich best aardig, maar er was geen weg terug!! toen we terug waren bij de auto was t alweer bij 4 en reden we snel verder..

we kwamen ook door een berengebied, wist niet dat ze hier voorkwamen, helaas geen een gezien,! boven op een pas kwamen we bij de Sloveense Grens, helaas geen stempel in t paspoort want de post was onbemand! snel na de Grens stuitten we op een wegomleiding, geen keus 1 weg om te volgen en volgens de bordjes 21 kilometer! Prima..maar dat t na 1 kilometer over ging op zand weg, grindweg en kiezelpad dat stond er niet bij!! oh oh, stuiter de stuiter, lachen! gelukkig rijdt Reinier dit graag en t ging bijna helemaal goed, een keertje de bodem schrapen en een keertje draaien na een fout paadje te hebben gekozen.. op de kaart is een gele weg meestal goed begaanbaar, maar in Slovenie is dat dus alles behalve zeker!!

Toen we eindelijk terug waren op de verharde weg en tegelijk weer in OOstenrijk waren besloten we de snelste weg te nemen naar Klagenfurt om daar n happie te eten.. n zo kwam het dat bij 21.00 uur was toen we terug waren op de camping en inmiddels regende het alweer n uurtje of 3..

en de regen hield niet op.. zowat de hele nacht regende het, maar de ochtend was lekker zonnig..even!

over vandaag kan ik dan ook kort zijn.. grijs, grauw, koud en regen!! we reden wat rond, namen een kabelbaan in de regen, wandelden wat rond in de regen, reden de Villacher alpen strasse in de regen, en bezochten een oldtimer en radioMuseum waar ze ook fietsen en speelgoed hadden!! na de boodschappen terug naar de camping, lekker mexicaans eten en inmiddels is t droog!! maar onze spullen zijn goed als ingepakt!! morgen verhuizen we, ondanks de belofte me niet te ergeren aan het weer gaat dit toch te ver.. brrrr.. morgen zoeken we de zon!! ongeacht waar die is!!