Laatste dagen helaas. - Reisverslag uit Cefalù, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Laatste dagen helaas. - Reisverslag uit Cefalù, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Laatste dagen helaas.

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

20 September 2023 | Italië, Cefalù

Gisteren dinsdag, we zijn de dagen echt een beetje kwijt. we hadden gisteren een lekkere rustig aan dag. Het lijkt met de dag warmer te worden hier. dat is natuurlijk helemaal niet erg maar we hebben wel wat meer zin in Slow travel...Reinier begon de dag met een tripje naar de garage, tijdens de rondrit van maandag is de pakking tussen het spruitstuk en de uitlaat stuk gegaan. Maar we mogen gewoon naar Nederland rijden, nou ja...... gewoon,we klinken nu als een goedkope V8. We zullen weer veel bekijks hebben.. Daarma begonnen we na t ontbijt hier op t strandje van de camping..deze keer met watersandalen aan, een stuk makkelijker om te water te gaan en ook weer charmant op de kant te komen. na de lunch met het restje pasta van maandag namen we om 15.00 het busje richting stadje Cefalu. We hadden her alleen nog maar bij avond gezien dus nu even bij daglicht. Het is een heel gezellige plek, eten er een ijsje, kopen nog wat souveniertjes en blijven kijken naar een bruidspaar dat net de kerk verlaat.

Vervolgens nemen we de kortste weg naar t terras aan zee, ploffen neer en blijkt dat we langs een gezellig jong stel uit Katwijk zitten, we bestellen een heerlijk biertje en borrel en ook het bruidspaar van eerder komt met het hele gezelschap.op het terras. Een heerlijke chaos, we zitten er middenin. uiteindelijk eten we nog ergens een eenvoudige pizza en zijn we om 22.00 terug op de camping, onverwachtse gezelligheid is altijd leuk.

Vandaag is onze laatste hele dag op Sicilie helaas. We gaan met de trein naar Palermo. het is bijna niet voor te stellen maar voor 27 euro zitten we met tweeën een uur heen en een uur terug in de trein, een moderne trein ook nog. Het is wel zo relaxed dan zelf te rijden naar de drukke hectische stad. Om 11 uur staan we in hartje stad. We gaan met de bus op ons eerste doel af. De catacomben van Palermo, waar het maandag niet gelukt was om de mummies van gangi te zien , gaan we hier kijken naar meer dan 3000 mummies. Een beetje een macaber idee. De lichamen zijn in categorie opgeslagen en te bekijken. Je hebt monniken, mannen, vrouwen, kinderen, maagden enz. enz. alle lichamen dateren van rond 1820..1850 een enkele uit de begin 1900. ze zijn allemaal gekleed. Het was een status om in deze catacomben worden bijgezet. We lopen echt tussen rijen mummies, de een nog met een echt gezicht ander met een schedelhoofd. Bizar, meer kan ik er niet van zeggen..je mag er geen foto's nemen, er loopt 1 bewaker rond , dus we spelen soort van hide en seek met hem en zo neem ik toch een paar plaatjes van deze vreemde locatie.

Verder verkennen we de stad, prachtige gigantische bouwwerken maar de meeste in erbarmelijke staat. We bezoeken (alweer) een kerk en een cathedraal, veel pracht en praal en de markt waar overal streetfood wordt gekookt op staat. We zien alweer 2 bruidsparen, Italianen trouwen echt graag.

20000 stappen verder stappen we om half 7 weer op de trein, we hebben zeker niet alles gezien maar hebben een goeie indruk van de stad. We houden van de rauwe sfeer en de statige stijl. Maar ach ook hier weer veel rotzooi en afval op straat. Zo zonde.

Om 20.00 zijn we op de camping, eten nog een onderweg opgepikte hamburger van de bbq en nu is het mentaal voorbereiden op het onvermijdelijke, de terugreis. Morgenavond moeten we op de boot.