rust en ruimte - Reisverslag uit Cefalù, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu rust en ruimte - Reisverslag uit Cefalù, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

rust en ruimte

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

19 September 2023 | Italië, Cefalù

Zondag ochtend kwam de camping al weer vroeg tot leven. rond half 9 werden wij wakker van de camping geluidjes. Na t ontbijt nodigde onze Nederlandse grijze golf buurtjes Jan en Joke ons uit voor de koffie. Zij waren nog maar net aangekomen op Sicilie en wisten al dat wij aan onze laatste dagen waren begonnen. We kletsten honderduit en wisselden informatie uit over de plekken waar we waren geweest. Terwijl we daar zaten te buurten werd er ineens een bord met calamaris risotto gebracht door de super vriendelijke Italiaanse buurman... Dat betekende dus dat het al bij half 2 was.. Het was super lekker, jammer dat we met 4 en deelden.

Uiteindelijk werd deze zondag dus een rustdag, bezoek duurde wel tot 15.15, deden wat boodschappen en zwommen in de zee hier bij de camping. Dat is nog best een kunst want de eerste 25 meter in zee zijn keien.. gaat dus niet heel charmant, wel verfrissend.

Gisteren maandag hadden we een rondje binnenland op de planning. rond 10 vertrokken we. eerste stop bij een labyrint, soort kunstwerk. leuk om even te kijken, en hier lag een geo cash verstopt. Ze zijn er niet veel op Sicilie dus dit was de 3de die we vonden deze vakantie. We rijden door prachtig landschap over witte (OP DE KAART) weggetjes. slechtwegdek of geen wegdek. bergop, berg af, langs boerderijen met schapen paarden koeien of ezels en door kleine dorpjes waar de plaveide wegen smal en steil zijn. prachtig. 2e stop is castello van Sperlinga. In op onder een enorme rots is een oud kasteel. we zijn de enige bezoekers en struinen er wel een uurtje rond.. mooie uitzichten en steile trapjes., heerlijk. Als we zwaar bezweet bij café op t pleintje met een ijskoud drankje op zitten te drogen, komt er een man op ons af met z'n telefoon, ik in de veronderstelling dat hij wat komt vragen. Maar nee hij laat ons een foto zien. Een foto van onze volvo en caravan, die hij een paar dagen eerder ergens anders op Sicilie van ons heeft gemaakt.. hoe grappig is dat. In t Italiaans ratelt hij wat , het enige wat ik versta is belle(mooi) en El mundo es piccolo, de wereld is klein..hij zal Sicilie bedoelen.

Eenmaal bijgekomen en afgekoeld vervolgden we de trip naar Gangi, slechts 18 kilometer maar door de staat van de weg best een eind. Gangi is uitgeroepen tot 1 van de mooiste dorpjes van Sicilie. Het was zeker een mooi dorpje, helaas op maandagmiddag alles pot dicht, maar in onze beleving hadden we echt al mooiere dorpjes gezien. De reden om hier te komen is de crypte onder de grote kerk. Hier staan ongeveer 200 priesters,pastoors en andere heiligen gebalsemt of gemummificeerd. Ook de kerk is dicht, maar via de zij deur kunnen we toch naar binnen. ook weer n mooie kerk en al snel vonden we de crypte. het rode koord.wat er voor hangt is zo weg, de deur beneden aan de trap kan ook open,

maar het enige wat ons tegenhoud is dat het er donker is... en waar zit die lichtknop? die vinden we niet, en om nou in t donker een ruimte te betreden met 200 mummies...twijfelgeval. Dus doen we t nie..haha, teveel film gekeken.

we vertrekken hier en gaan naar de laatste bestemming, de brouwerij.. volgens Google geopend en terras, dus inmiddels 4 uur, best trek. Helaas blijkt bij aankomst bij dit afgelegen landhuis de brouwerij gesloten. de vrouw die alleen thuis lijkt is zo aardig de deur van de brouwerij los te doen en ons wat te laten zien en Reinier mag bier proeven. We slaan een voorraadje in en vragen nog of t terras echt niet open is voor wat eten.. maar helaas op maandag is t rustdag. We besluiten de snelste weg naar huis te nemen, en om 7 uurzitten we aan een heerlijk bord verse pasta., we hadden er zin in. De camping is inmiddels aardig leeg, het blijkt dat deze.plek erg in trek is bij mensen die in Palermo wonen in t weekend met hun camper en familie hier doorbrengen

We gaan zo maar eens van t strand, daarna lekker naar Cefalu voor n ijsje..vandaag lekker rustig aan.