Uitbreiding van t genietteam. - Reisverslag uit Budapest VI. kerület, Hongarije van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Uitbreiding van t genietteam. - Reisverslag uit Budapest VI. kerület, Hongarije van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Uitbreiding van t genietteam.

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

27 Juli 2019 | Hongarije, Budapest VI. kerület

dit bericht is geschreven op zaterdag avond maar toen niet verstuurd!!

Zo, tijdens het afwachten van n hele fikse onweersbui kan ik jullie mooi even "bijpraten".

Gisteren, vrijdag dus,stond bij ons in de agenda groen gemarkeerd, want Joris en Madelief kwamen met t vliegtuig naar Bratislava.

Ze hebben net n half jaar verkering, maar wat is er leuker om dan samen de vakantie door te brengen. Ze vertrokken morgens uit Charleroi waar de ouders van madelief ze hadden uitgezwaaid. We haalden ze om 12.20 op en maakten meteen van de gelegenheid gebruik om de stad te bekijken.

De jongelui waren uiteraard hongerig dus eerst maar n broodje erin. Daarna op t gemak door t hele mooie en vooral nette stadje. Heel anders dan het drukke Budapest.We hebben op t gemakje door de straatjes geslenterd, wat winkeltjes en n marktje bekeken en verkoeling gezocht bij fonteinen want t was weer meer dan 40 graden op de thermometer. Met nog n terugreis van 2,5 uur voor de boeg naar de camping in Budapest vertrokken we rond 4 uur weer. De auto had geparkeerd gestaan in de zon ...ff puffen dus.

Snel nog n bezoek aan de blauwe kerk met de auto, net te ver om te lopen.maar helaas alleen van de buitenkant bekeken want t was gesloten omdat er n huwelijk plaats vond. Jammer, maar nu snel in de auto, raampjes open en wapperen maar....eenmaal in Boedapest werden we omgeleid vanwege n ongeval en gingen we echt dwars door t centrum naar de camping,wat n chaos maar Reinier vond t GEWELDIG om te rijden.

Maar eenmaal 'thuis' de bbq aan , lekker eten en wat borrelen, we hadden elkaar n tijdje niet gezien dus genoeg te vertellen!!

Na n goede nachtrust zaten we om 10.00 aan t ontbijt, even wennen dat we nu met 4-en zijn, wij gaan meestal wat sneller dan de jeugd, dus compromissen sluiten, 11.15 klaar staan voor vertrek richting de stad!! En zo geschiedde!!

Bus en metro in en in 25 minuten staan we in het centrum. We bekijken de grootste synagoog van Europa , maar alleen van de buitenkant, want deze blijkt gesloten op zaterdagen! We belandden per ongeluk op n heel leuk marktje en na wat eten begeven we ons naar het plein voor de kathedraal om de fietstocht met gids te beginnen.

Wat ontzettend leuk!! de Belgische Ward neemt ons en nog 3 gezellige jonge meiden mee door de straten van Budapest, we fietsen langs veel bezienswaardigheden en stoppen op de route van zo'n 8 kilometer n keer of 10 om naar zijn verhaal te luisteren over de bijzondere achtergronden van monumenten, geschiedenis en leuke weetjes over de stad.

Tegen half 5 zijn we terug op het plein van de kathedraal, we besluiten hier op te splitsen met joris en madelief omdat we ook andere interesses hebben en dat is prima. Wij besluiten de kathedraal op te

Gaan voor n mooi uitzicht over de stad. Aansluitend gaan we naar de biertuin, hip terras in de joodse wijk. Hier zitten we n hele tijd en joris en madelief zoeken ons weer op. Samen nog naar de ruïne bar, n fantastische plek.. ik kan t niet uitleggen maar we vinden t allemaal leuk en doen hier n drankje.

Dan op zoek naar eten, met 4 ook iet lastiger dan de afgelopen weken met 2. Iedereen moet t lekker vinden en we willen n.b gezellig zitten en t moet betaalbaar blijven. We belanden in n kiprestaurant. Héérlijk gegeten en prima sfeer en eerlijke prijs.

Inmiddels ist bijna donker en gebruiken we onze laatste energie om naar t citadelle te gaan. N standbeeld op n berg vanwaar n prachtig uitzicht over de verlichte stad...gedeelte met de metro, maar de laatste 700 meter bergopwaarts toch echt met de voet!! Nog even flink zweten dus.. maar de beloning..dat uitzicht..GEWELDIG!!! We kunnen wel uren hier blijven..zoo mooi.

Maar na n goed uur besluiten we weer naar beneden te gaan, nog onder de brug over de Donau te lopen en dan terug te keren naar de camping.

Tegen elven zijn we bijna op de camping en barste er n onweersbui los...en n goeie.. We worden nog kletsnat op t laatste stukkie en tot op heden is dus nog niet over en zitten we in de caravan...voor n keer niet erg maar t mag echt niet te lang duren!!!

T zal wel lekker slapen denk ik...met ruim 20.000 stappen en dus meer dan 15 kilometer op de teller.

Welterusten!!