volle dagen - Reisverslag uit Sopelana, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu volle dagen - Reisverslag uit Sopelana, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

volle dagen

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

29 Augustus 2022 | Spanje, Sopelana

De afgelopen 2 dagen hebben we goed gevuld. Eigenlijk kwamen we nog tijd te kort. Gisteren gingen we met de auto een uurtje verder naar t Westen naar Santoña, daar hadden we 'n wandeling gezien op de kaart bij punta Del Péon.. Nadat we redelijk bij t startpunt geparkeerd hadden, begonnen we meteen met trappen en een stuk omhoog. na een heel eind klimmen kwamen we bij n oud vervallen fort, helemaal leuk, en na een tijdje liepen we verder, maar al snel eindigde ons pad, weliswaar met prachtig uitzicht maar niet bij de vuurtoren zoals gedacht..na op n steen in de zon nog ns goed onderzocht te hebben bleek dat we aan t verkeerde pad begonnen waren:sweat_smile:. om het juiste pad te nemen moesten we weer helemaal naar beneden en een stuk terug .. nou dat hielden we voor gezien. t was heet en al 14.30 dus tijd voor wat eten. dat vinden we n beter idee. Santoña is een klein stadje daT bestaat van de visserij, in de haven zijn echter verlaten fabriekjes waarvan we later begrepen dat er vis ingeblikt werd. en dan vooral sardientjes. de meeste fabriekjes zijn verhuisd naar modernere panden net buiten t stadje maar in zo'n oude fabriek was een restaurant, buiten een gigantische Bbq met grote rekken sardientjes!! binnen Tl verlichting en hardstikke druk en rumoerig!! haha hier moesten we zijn! geweldig, rode kleedjes en simpele keukenstoelen, personeel dat nog geen dienblad kan vasthouden, handgeschreven briefjes met je bestelling , maar overheerlijk gegeten, sardientjes en Heek van de grill!! helemaal goed!! met volle buik besloten we langzaam via de kustweg terug te rijden en mss nog ergens te stoppen. dat deden we in Castro Urdiales, en hippe stad, met levendig centrum aan de haven. en (natuurlijk ) boven op een berg een mooie Oude kerk, Iglesia de santa Maria de la Asunçion en n vuurtoren. We wandelden er een goed uur rond, op t gemakkie en daarna via de kustweg met mooie uitzichten naar de camping, die uitzichten waren nl langzaam dikke grijze wolken geworden met flitsen van onweer. en na terugkomst op de camping om n uur of 20.00 begon t te plenzen voor n dik half uur met flinke onweer. maar onder onze luifel n prachtig gezicht.koud was t zekers niet. en 's Morgens was het mooie weer gewoon weer terug!

Vandaag gingen we nog terug naar Bilbao, we waren er 3 weken geleden ongeveer al met Dennis en Wendy, bezochten toen t Guggenheim museum en de oude binne stad, maar er is zoveel meer! en dus stonden we om 11 uur op de Vizcaya brug. een oude architectonische brug , ontworpen door een student van meneer Gustave Eiffel. Hier worden mensen en verkeer al sinds 1893 vervoerd door een onderaan de brug hangende gondel. maar tevens kan je ook te voet over de brug heen. 9.50 betaald, met de lift naar boven en super indrukwekkend gevaarte. terwijl we daar staan krijgen we n foto van Rick en Marie Jose , exact van deze brug, van beneden af, met de tekst " wij zijn nu hier"... nou wat toevallig.. "wij ook" stuurden we terug met bijbehorend uitzicht. Al snel waren zij ook boven en kletsen we ff bij. maar daarna gaan we ieder ons weg, zij zijn met de fiets en wij lopend ..niet handig dus. na de brug en omgeving bekeken te hebben reden we met de auto verder de stad in, hadden van een andere campinggast tip gekregen voor een treintje/gondel naar boven voor prachtig uitzicht over t Guggenheim! en idd dat was t!!

om 15.30 moesten we echt in de auto zitten, want we hadden n aantal weken terug tickets gereserveerd voor Gaztelugatxe , omdat we er toen met Dennis en Wendy stonden zOnder tickets en er dus geen plek voor ons was. 16.25 mochten we aan de wandeling naar t kerkje beginnen. De locatie is onderdeel van game of Thrones. Prachtig!! Maar wat n tocht. 1,5 km enkele trip , eerst n berg af met 35 % dalen, dan 240 treden omhoog in een geweldig decor, zon op ons hoofd, zweet overal maar genieten van alles!! beloning op de top maakt alles goed!! en er is wind:grinning_face_with_star_eyes:, nou ja een beetje dan .
Na een hele tijd rond hangen beginnen we aan de terug weg ,de trappen af dat gaat wel, maar dan de 35% helling weer op voor 1.1 kilometer!! minstens zo erg als andersom!! maar t was t meer dan waard en douche op de camping was de lekkerste deze vakantie!!
Nu lekker relax voor de tent, morgen nog n dagje rondhangen hier.. en dan beginnen we aan de terugweg, iets eerder dan gedacht, maar vrijdagmiddag 14.30 willen we bij n uitvaart zijn!! Dus langer blijven voelt niet fijn en vrijdagochtend zullen we thuis zijn!!
liefsxx