Inburgering Sicilië - Reisverslag uit Palermo, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Inburgering Sicilië - Reisverslag uit Palermo, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Inburgering Sicilië

30 Augustus 2023 | Italië, Palermo

We zij nu anderhalve dag op Sicilie. Jongens wat een hectiek..tenminste hier, een aantal kilometers ten Westen van Palermo. Na dat we gisteren aangemeerd waren met de boot keerden we terug naar de auto en caravan die op het onder dek stonden. Als verrassing waren die helemaal onder een laag zout. we zagen iedereen met flessen water en doekjes de auto poetsen.. nou dat hebben we ook maar even gedaan. in ieder geval de ramen. vervolgens was t een waar schouwspel hoe alles en iedereen op de centimeter nauwkeurig moest keren op t dek om de boot af te rijden. na een uur waren wij aan de beurt en konden we eindelijk naar de camping. Die camping is eenvoudig, midden in een klein stadje is en poort met daarachter een olijf tuin. n stuk of 30 plekken ,prima sanitair en 600 meter van de zee en centrum met restaurantjes. We hebben dan ook niet veel meer gedaan, als een lekkere wandeling langs de zee, vanwege de harde wind was die behoorlijk ruig. we dronken in n steegje op n simpel terras een drankje en aten bij gebrek aan zin in lang tafelen een pizza calzone in een pizzarestaurantje, bomvol en met TL licht. om 23.00 rolden we voldaan ons bed in..de eerste nacht in de caravan, en dat was heerlijk,pas om 8 uur werden we wakker.

Na t ontbijt op weg naar het Chinees paleis, heeft overigens niks met Chinezen te maken. Het bleek van buiten een

compleet vervallen geheel, de entre was gratis, wat is er tegenwoordig nog gratis. Binnen was t best mooi,ik hou nietvan chinese stijl,behalve op mn bord, maar t was verrassend leuk. Daarna togen we naar Monreal , dat ligt net ten Noorden van Palermo. Prachtige dom en klooster. wel entree ! Alles goud en mozaik wat er blinkt.. Maar de weg er naartoe is al n verhaal op zich.. we wisten dat Italianen rijde als gekken , maar dit? Wat n chaos, strepen op de weg hebben ze niet, of zijn vervaagd..zo ook zebrapaden. Iedereen doet maar wat.. vluchtstrook? daar kan je op in halen, rechts heeft voorrang geld hier niet..pak wat je pakken kan. parkeren doe je waar je moet zijn, ook al verspert het de weg voor iedereen.Het is opletten geblazen, gelukkig vindt Reinier dit leuk. waar ik met klotsende oksels zit gaat hij hard lachend door de steegjes waar we eigenlijk nie passen met die grote volvo. Maar erger nog, oplichters liggen op de loer. we reden door een klein straatje, ineens een knal op de auto.. we schrokken. Reinier reed door en stopte paar honderd meter verder om de hoek, ik stap uit,meteen staat er n klein zwart autootje achter ons met 2 kerels erin. die beginne te praten.. als ze in de gaten hebben dat ik niet Italiaans ben gebaren ze naar hun loshangende spiegel . we hebben ze geraakt..Nou dat zeker niet.. de bij rijder stapt uit, via Google translate laat hij weten verzekering of betalen..we hebben m door vanaf dat moment.. Ik verlies m niet uit t oog en terwijl we gebaren van nono geen schade tekent hij met zwart op de auto,denkend dat ik dat niet zie.. ik duw m aan de kant en hij krijgt door dat ik t gezien heb.. voor we er erg in hebben issie weg.. hij heeft dus gewoon wat tegen de auto gegooid om ons te laten stoppen. Les geleerd, volgende x stoppen we bij t dichtsbijzijnde politiebureau.. Vanavond aten we hier aan zee in een piepklein vis restaurantje een verse Dorade, een Belgische dame met haar Suciliaanse vriend hebben ons nog voorzien van topadresjes elders op t eiland. Nu zitten we lekker voor de caravan, en hebben we besloten morgen te verhuizen. de natuur hier heeft t zwaar te verduren gehad onder de branden van een paar weken geleden. En het is hier druk. Dus op naar nieuwe plek,anderhalf uur verder naar t Westen. je hoort t.