Tjonge wat n land - Reisverslag uit Nagyváty, Hongarije van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Tjonge wat n land - Reisverslag uit Nagyváty, Hongarije van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Tjonge wat n land

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

24 Juli 2019 | Hongarije, Nagyváty

De dagen op camping Idyll zijn voorbij gevlogen, morgen reizen we naar Boedapest.

Gisteren hadden we uit de informatiemap die we van Jeroen hadden gekregen de informatie in onze telefoon opgeslagen die wij interessant vonden en daar een eigen rondreis van gemaakt. Na een heerlijk ontspannen ontbijtje op deze prachtige plek begonnen we onze reis naar een dorpje dat heel Hongarije schijnt te kennen omdat er in dat dorpje een pijpenmuseum is. Volgens de informatie van Jeroen de 'must see ' attractie in deze regio, en in een heel Hongarije bekend waardoor er ook bussen met toeristen op afkomen, dus onze eerste stop was in het dorpje van het museum...de weg erheen was al zo hobbelig dat ik me al af begon te vragen hoe die touringcars dan over deze weg in het dorp zouden geraken maar toen we eenmaal de grenzen van het dorp binnen gingen werd me veel duidelijk, Er was namelijk helemaal niemand,het dorp bestond uit een soort pleintje met een kerk die bijna uit elkaar viel een bar die inmiddels gesloten was een handvol huizen EN een pipa museum... lachen gieren brullen dus maar we waren er nu toch dus we besloten het museum te bezoeken. Onder de bomen van een tuin stonden en aantal mensen ons al op te wachten, het museum was namelijk op slot maar werd speciaal voor ons geopend, de lichten gingen aan het cassettebandje met de Hongaarse tekst en uitleg werd opgestart en na het betalen van maar liefst €1 entree per persoon mochten wij de maar liefst 5 vitrinekasten met alle soorten pijpen bekijken. Eigenlijk hadden we het binnen 2 minuten bekeken maar uit beleefdheid hebben we dit weten te rekken tot 5 minuten. Lachend gingen we weer naar buiten en nog voordat we over de drempel waren was het licht weer uit de muziek stil gezet en direct achter ons werd de deur weer in het slot gedraaid, waarschijnlijk om te wachten op de volgende maffe toerist die hierop afkomt!

Afijn, op naar de volgende stop, het meer van Orfu, via een prachtige weg maar we meerdere malen n stop maken om de foto te maken ,bereikte we het meer. Het leek wel een zomer tafereel uit de jaren 50, prachtig om te zien en we maken hier een flinke wandeling in de brandende zon maar met een heerlijk windje. Aansluitend gingen we bij een eettentje aan het meer en hapje eten en wat drinken. Het enige wat we van de niet al te uitgebreide menukaart konden begrijpen was het woordje hamburger dus daar gingen we voor. Na een goed half uur rekenen we twee heerlijke hamburgers en een halve liter water in een halve liter bier af, omgerekend 7 euro....

Weer genoeg energie voor het volgende aangevinkte toeristische attractie, het uitzichtpunt de tv toren van Pecs, Een redelijke stad . De weg ernaartoe was wederom prachtig maar de toren zelf was een beetje vergane glorie, maar Afijn onder het mom van nu we er toch zijn betalen we de €1,50 entree en werden we door een lift Boy naar het uitzichtpunt gebracht op 80 M hoogte. Toch heel erg leuk omdat eens van grote hoogte te bekijken en we waren er bijna alleen.

Als laatste gingen we nog de stad Pecs in. Het duurde heel even voor duidelijk werd waar we precies moesten zijn maar toen we het eenmaal gevonden hadden bleek het een prachtige stad te zijn en vermaken we ons er langer dan gedacht. Op de terugweg nog even snel de boodschappen opgepikt want het was alweer bij zevenen. Op de camping lekker de bbq aan en na het eten naar de bar hier , want daar zaten alle 4 de andere camping gasten, Jeroen de eigenaar en nog n buurman. Retegezellig en Duits en Nederlands door elkaar hadden we gezellige gesprekken.

Vandaag was ons plan het ns n dagje rustig aan te doen op deze prachtige camping en met n stad als Boedapest int vooruitzicht kunnen we wel n rustpuntje gebruiken.maar zoals gewoonlijk loopt alles anders..

We liggen nog op bed als Reinier n grote rode plek op mijn been ziet...precies achter op mijn kuit waar ik vorige week mijn been had gestoten aan n tak die uit de grond stak.

Oei, wat nu weer.. we kijken het even aan vandaag is ons idee, maar als tijdens om het ontbijt Jeroen zijn dagelijkse ochtend rondje langs de gasten maakt om te vragen of alles wenselijk is en ik hem mijn been laat zien, stelt hij abrupt voor om met ons naar het ziekenhuis te gaan omdat hij in het verleden gasten heeft laten afvoeren met de ambulance omdat ze wondroos hadden. Oké daar zitten we dus niet op te wachten en we gaan een half uur later braaf met Jeroen mee op pad naar de kliniek.. eerste kliniek niet de juiste arts aanwezig, tweede kliniek is het ziekenhuis in pecs maar die heeft geen Emergency afdeling,.. door naar ziekenhuis 3, Deze heeft een Emergency afdeling en dat blijkt uit alles slachtoffers met ambulances worden binnen gereden mensen liggen op bedden half dood en behandelkamers met grote ijzeren schuifdeuren gaan Te Pas en te onpas open en je kan er zo naar binnen kijken... een belevenis op zich.. maar ze hebben er zelfs een Engels sprekende dokter die wordt opgetrommeld en na het zien van mijn been Vertelt zij ons dat de wachttijd ongeveer tussen de 4 en de 5 Uur is omdat ik geen noodgeval ben, en dat heeft ze goed beoordeeld. Jeroen besluit daarop dat we dat niet gaan doen gelukkig en neemt ons mee naar kliniek nummer 4, zijn eigen huisarts, weer n klere eind rijden, waar het eerste positieve is dat de kliniek open is alleen de dokter Die is er even niet en we worden doorverwezen naar een wijkgebouw waren dokter op dat moment aanwezig is, door naar plek 5, waar treffen we de huisarts maar ze verzoekt ons vriendelijk terug te keren naar haar eigen huisartsenpost En ze zal ons daar ontmoeten.. weer terug naar de huisartsenpost maar na een kwartiertje wachten komt ze eindelijk en beoordeeld ze mijn been wat er gelukkig na al dat reizen nog niet afgerot is....gelukkig geen wondroos maar een allergische reactie, waarschijnlijk op de antimuggen spray die we hier kochten. Met een recept voor een zalfje staan we met een minuut of 6 weer buiten de huisartsenpost, nog even naar de apotheek in het dorp en na het afrekenen van een potje met een onduidelijk zalfje van 270 florint omgerekend 80 cent zijn we rond 1 uur in de middag weer terug op de camping waar iedereen nieuwsgierig afwachtend zich afvraagt hoe het met me afgelopen is. Gelukkig kon ik hen geruststellen dat er geen amputatie had plaatsgevonden en ik gewoon vakantie mag blijven vieren...

En daarna hebben we toch nog een hele rustige middag hier op de camping doorgebracht waar het ook 40 graden is hebben wij heerlijk in de schaduw een spelletje gedaan Alle Flora en Fauna op de foto gezet een dutje gedaan opgeruimd lekker geborrelt en in de avond zijn uit eten geweest met bijna de hele camping in de plaatselijke kroeg en betaalde we naar de nodige drankjes en een heerlijke maaltijd maar liefst €7,50 voor twee personen. Het was super gezellig!!

Tjonge jonge wat een gek land, maar We houden ervan!!

En oh ja..spa rood is hier blauw en andersom...Waarom?

Wordt vervolgd.