drukke dag - Reisverslag uit Platz, Oostenrijk van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu drukke dag - Reisverslag uit Platz, Oostenrijk van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

drukke dag

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

09 Juli 2020 | Oostenrijk, Platz

Gisteravond was het om 23.00 toch wel fris aan het worden onder de luifel, we vertrokken naar ons bed waar we het meegebrachte dekbed van de week al uit de bak hadden gehaald om lekker warm eronder te kruipen.. de dagen zijn lekker warm, zo' n 25 graden maar de nachten hier op ongeveer 1000 meter hoogte zijn vrij koud..Omdat we op een campng zitten waar heeel veel campers staan waren we vanochtend al om half 9 klaar wakker van de voorbijrijdende vertrekkende campers. Maar dat was mooi meegenomen, want dan konden we op tijd vertrekken voor weer een veelbelovend dagje in de natuur! Dus fris gewassen en met n lekker ontbijtje op vertrokken we voor de Kaunertaler Gletsjerstrasse.. de campin ligt ongeveer 5 kilometer voor de tolpoort en na t betalen van 25 euro begonnen we aan de 26 kilometer lange weg, met 29 haarspeldbochten. in het totaal is het hoogteverschil tijdens de route 1500 meter.

We hadden ons goed ingelezen en kregen ook nog een kaart met alle punten onderweg die de moeite waard waren om te stoppen.

En dat waren er nogal wat, we stopte de eerste keer bij n gletsjer pothole, we hadden er nog nooit van gehoord, en dus even gegoogeld, het is een kom of een gat in de rotsen dat er in is gesleten door voortdurend ronddraaiend smeltwater van de gletsjer... deze pothole hier kon je via een houten ladder bekijken. best bijzonder te weten dat t 10000 jaar geduurd heeft voordat t zo gesleten is..

Zo stopten we nog meerdere keren bij mooie plekjes, een waterval, een stuwmeer, een prachtig veld vol met lupines, waarvan vroeger koffie werd gezet voor de armere mensen. Na uren rijden kwamen we bij de oudste berghut van Oostenrijk, t Gepatschhaus, gebouwd in 1873. We dronken er koffie en sinas met n bosvruchtenschnitte voor Reinier en een warme Apfelstrudel met vanille saus voor mij.. t was een hele maaltijd, we hadden de rest van de dag niks nodig waarschijnlijk.

We vervolgden de weg met de 29 bochten, overal prachtige uitzichten, achter elke bocht weer anders. Maar we reden het laatste stukje in eens naar boven, want het was al tegen half2 en om 4 uur sloot de kabelbaan. Het was totaal niet druk op de weg, maar eenmaal boven staan er dan toch wel wat auto's. ..

Wat we wel meteen zagen is dat t heel slecht is gesteld met de gletsjer, tjonge er was niet heel overweldigend veel ijs, en om het smelten tegen te gaan worden hele plakaten sneeuw en ijs ingepakt in witte viltachtige stof. en benieuwd of er nog wat te redden valt eigenlijk.

OP de gletsjer kon je ook in de gletsjer kijken, een met vilt ingepakt stuk ijs was toegankelijk gemaakt en je kon door een gang lopen, ook hier volop smeltwater, het leek er wel te regenen. ongelofelijk om de gevolgen van de opwarming van de aarde met eigen ogen te zien...

We besloten de kabelbaan te nemen nog 350 meter hoger.. daar was de grens met Italie. adembenemend uitzicht op de dolomieten e meteen onze 250e geocache gepakt! Omdat we nog steeds in shirt en korte broek stonden hadden we t na een klein half uurtje wel bekeken, brrrr.. en zakten we weer af naar onder het sneeuw niveau. We hadden gelezen dat er in bocht 20 een mooie wandeling te maken was naar de Verborgener See ! dus om kwart voor 3 begonnen we er dapper aan... totaal 5 kilometer en 285 hoogte meters. Hetwas super mooi, we volgenden eigenlijk het pad bergopwaarts langs en soms door t riviertje en de watervalletjes! super leuk, af en toe pittig en soms zelfs zwaar, als we in de verte mensen zagen lopen ver boven ons.maar na 1,5 uur berg op lopen was daar einelijk in een kom tussen de bergen t meertje. een super mooie belonign na de inspanning. we waren er helemaal alleen en genoten een tijdje van dit tafereeltje... nog een uur en 10 minuten de terugweg genaild en moe maar voldaan naar de tweede stop bij de gepatsch hutte ! Reinier had een lekker Edelweiss weizen op de kaart zien staan vanochtend dus die werd besteld! Om 19.00 waren we pas weer terug op de camping, de zon bij de caravan was jammergenoeg al weg.

Inmiddels hebben we gegeten en gedoucht en zitten we lekker onder de luifel na te genieten met een drankje! We zullen wel weer slapen, daar twijfelen we niet aan!! Proost