Kruje, alles handgemaakt - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Kruje, alles handgemaakt - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Kruje, alles handgemaakt

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

20 Augustus 2021 | Kroatië, Cicvare

We leven nog , was vanochtend het eerste wat we tegen elkaar zeiden met een lachend gezicht. Heerlijk rustig hadden we geslapen vannacht, op t geroezemoes van de restaurant gasten op de achtergrond waren we prima in slaap gevallen en werden we om 7.30 van de warmte wakker. Prima gegaan dus dat wildkamperen.

na een eenvoudig ontbijt, spullekes weer in de auto en door, hier was verder niet veel te beleven, maar leuk om er geweest te zin!

We zetten koers richting Kruje, camping Kruje om precies te zijn en we waren de eerste gasten van de dag, we waren er al om 10.00 en de camping was verder leeg. we zochten n gezellig plekje uit en babbelde wat met de behulpzame eigenaar. daarna vertrokken we lopend naar centrum van Kruje , 10 minuutjes volgens de man van de camping. HaHa, wij deden er wel n half uur over , het was vanaf de camping een weg rechtdoor omhoog, en hoe! bij elk schaduw plekje bleven we even staan en gelukkig was er een winkeltje onderweg wat koud water verkocht.. maar we kwamen er.. de oude bazaar van Kruje! prachtig om te zien, de oude kasseien spekglad gelopen en kleurrijke koopwaar overal. Meteen lieten we ons door de eerste verkoper naar binnen lullen en hij en zijn vrouw probeerden de handgemaakte kleedjes en andere frummelarij aan ons kwijt te raken, we bedankten netjes en meteen buiten stond de volgende al klaar om ons naar binnen te praten,.. Ahaaa zo gaat dat dus hier, al snel knikten we vriendelijk en met No Thank You in herhaling kuierde we de straatjes door. uiteindelijk kochten we een kleedje gewoon omdat we t zelf leuk vonden en een sla couvert! alles handgemaakt wat we zagen en hoorden, alleen wel gek dat de moeder van winkel A precies dezelfde kleedjes weeft als de oma van winkel B en de zussen van winkel C enz. enz. en dat de kleedjes dan ook nog varieren in prijs van 6 euro tot 70 euro.. dolle boel hier! en niet zo authentiek als dat t beschreven wordt in de boekjes. maar t zag er prachtig uit!

Na de lunch gingen we nog verder omhoog, naar Kruje Castle, hier was niet veel te zien, wat overblijfsels , er was een splinternieuw museum gebouwd over Albanese oudheden, maar 4 euro entree, daar hadden we geen zin in, dus gingen we over de bazaar weer terug naar de camping.

Er wa nog tijd genoeg over en na n koud drankje beloten we de auto nog te pakken voor een ritje op de berg , naar Sari Salltik. een soort van tempel, in de rots, naar het schijnt het grootste bedevaartoord va Albanie. Het was klein, maar indrukwekkend, we zagen enkele bezoekers de muren kussen en achterwaarts de trap oplopen. op een openplek zagen we een stellage met haken, t leken vleeshaken, erstond een emmer met rode inhoud, en net toen wij door kregen dat er op deze plek wel eens offers gebracht konden worden kwamen er 2 mannen met een Geit aan een touw de trap af... het kwartje viel bij ons direkt en wij konden ineens heel snel de trap op. Want zoals Bram het vroeger kon verwoorden: we denken dat de geit nu vlees is geworden. en we houden zeker van lekker vlees, maar zo'n offer, nee dat willen we toch liever niet zien..

rond 18.00 waren we terug op de camping, en vanavond hebben we voor t eerst gekookt, n pastaatje zonder vlees, en dat had niets met die geit te maken, maar hier koop je brood bij de bakker, groente bij de groente boer en vlees bij de slager, in de supermarktjes heb je alleen de verpakte dingen als frisdrank, pasta, meel en dat soort dingen en de slager die we vonden was al uitverkocht voor vandaag.Tja we zullen weten dat we in een ander land zijn ! maar t heeft gesmaakt! Nu nog een drankje en dan naar bed, t was een lange dag! oh inmiddels ist duk op de camping, 4 plekken erbij gekomen, tsjechen, italianen, roemeenen en duitsers.lekker gemeleerd! proost!