de volgende stop - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu de volgende stop - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

de volgende stop

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

26 Augustus 2021 | Kroatië, Cicvare

Nou zoals gezegd, wilde we van de laatse plek zo snel mogelijk weg..t was t niet zullen we maar zeggen. We hebben lang en lekker geslapen zullen we maar zeggen. toen de oogjes eenmaal open waren duurde het maar n krap half uur voordat we uitgezwaaid werden door eigenaressse Donna met haar zonnehoed. we hadden haar zojuist 8 euro betaald vooor de overnachting dus zij lachte allervriendelijkst!! om 10.30 reden we onze nieuwe camping op, na 70 km door de bergen op prachtig glad asfalt ! een fantastische weg! de nieuwe camping in Gjirokaster is een verademing, klein, schoon, fris , super douche en schaduwrijk, betaal je wel 12 euro per nacht :) maar dan heb je ook wat!

Op de weg hier heen kochten we bij een bakkertje in een dorpje een brood, t gekke is dat je hier niet kan kiezen, de bakker verkoopt overheerlijk vers brood, meestal wit er is 1 soort, als je geluk heb 2, rond en langwerpig.een enkele bakker beschikt over een snijmachine, maar meestal koop je dus een heel brood, voor 60 cent. broodjes en andere luxe dingen kennen ze niet. we hebben tot nu toe 1x broodjes gezien en gekocht.

Eenmaal op de camping hebben we op ons gemak ontbeten en rustig aan gedaan, dat duurt bij ons precies 2 uur, toen vonden we t tijd voor nieuwe ontdekkingen!! Dus begin van de middag parkeerden we de auto midden in het centrum van de oude stad Gjirokaster! bewaakte prive parking voor de rest van de dag voor krap 4 euro..

Gjirokaster is een van de oudste Ottomaanse steden van Zuid Albanie,staat op de werelderfgoed lijst van Unesco. We bezochten t kasteel dat tot 1970 (das nog nietzo lang geleden toch) dienst deed als gevangenis voor hen die zich verzette tegen het communisme! bijzonder is dat alle oudheden gewoon uitgestald staan en voor iedereen toegankelijk zijn, bij ons zijn die dingen alleen achter linten of hekken, maar kon je gewoon op de artillerie klimmen. veel bezoekers ( het was niet heel druk) deden dat ook, maar t was een gek gezicht.

het kasteel was echt groot en heel mooi, alleen jammer dat er met 35 graden geen druppel water te vinden was... het was warm, we zochten af en toe de schaduw op, dat doen wij niet vaak, en na 2.5 uur hadden we t wel gezien! het eerste terras buiten de poort was voor ons en de koude drankjes waren zeer welkom!

automatisch liepen we daarna de bazaar op, een paar leuke authetieke straatjes met souvenierswinkeltjes en verrassend genoeg dezelfde "handmade" koopwaar als in Kruja! Haha, deze keer kochten we behalve een ijsje niets!

we belandde nog een keer opt terras, t was tenslotte een dorstige dag, en raakte aan de praat met de jonge nog studerende ober, hij vertelde veel!

een werkende Albanees verdiend 1000 lek per dag, 8 euro , en kan daar van leven! huur ongeveer 150 euro per maand all in, de ziektekosten verzekering betaald je werkgever. je afval breng je naar een centraal punt waar t soms word opgehaald en stort hebben ze niet , studeren aan de universiteit kost 380 euro per jaar. een goed huis koop je voor 40.000 euro. voor ons allemaal spotprijzen ,voor de mensen hier ook gewoon veel geld. ben je werkeloos in Albanie om welke reden dan ook, krijg je 70 euro per maand en dat verklaard meteen de armoede die we zien.

Afijn, na een paar verkoelende drankjes en een Rakija (en spiritus achtig sterk drankje) van de ober togen we terug naar de auto, de bewaking was vertrokken, t hek was dicht, maar gelukkig wel los,!

Op de camping lekker relaxt, een paar potjes rummiekub, ik heb wat in te halen (7-2 voor Reinier )en een heerlijke douche! eten deden we bij t restaurant van de camping omringd door de katjes van hier, dat vinden we niet erg. de Duitse buren van 70+ zaten er ook en t was lekker en gezellig! Het plekje bevalt zo goed dat we hier morgen ook nog blijven! tot later.....