op naar t Zuiden - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu op naar t Zuiden - Reisverslag uit Cicvare, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

op naar t Zuiden

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

25 Augustus 2021 | Kroatië, Cicvare

Ben ik weer, de dag van gisteren is voorbij gevlogen, dus alweer dinsdag vandaag. Ff terug naar gisteren, we gingen op zoek naar verlaten plekken, daar houden we nu eenmaal van! we hadden thuis wat vooronderzoek gedaan en in het stadje Prrenjas moest een verlaten treinstation zijn met een opslag plek met oude locomotieven. We waren daar op weg naar de camping al doorgereden en toen zagen we ook al n verlaten fabriek. onderweg erheen kwamen we weer de uienverkopers tegen en besloten we een bos uien te kopen 2 super aardige boerinnekes waren blij met de klanten uit Holland. Met een bos uien van 1.50 waar de hele camping een week van kan eten reden we de berg over naar Prennjas, station was snel gevonden totaal vernield, maar helaas de treinen waren er niet meer, jammer! Even verderop stond het geraamte van een fabriek, toch maar even kijken. na wat zoeken naar het juiste pad en wat twijfels van mijn kant kwamen we in de buurt, en achteraf in de krotten achter de gebouwen woonde een familie, triest, een opa en oma , een vader en een moeder en 4 kleine kinders, in het voorbijgaan groette we en zwaaide we vriendelijk, de 2 oudte jochies liepen mee, en kletste in de weinige woordjes engels over de kinderen hoe ze heette en waar we vandaan komen. de familie verzameld blikjes en plastic flesjes uit afval en krijgt daar dan wat geld voor. Intussen maakte ik foto's van de torens die vrolijk beschilderd waren van met lieveheersbeestjes. onderwijl overlegde ik met Reinier, dit waren vergelijkbare kinderen als die we eerder in een stad hadden zien bedelen, zee woonden in erbarmelijke omstandigheden in krotten tussen t puin en afval, maar t waren oprecht leuke mannekes. we besloten ze in ruil voor een paar foto's geld te geven. ze vonden het een super plan en poseerden graag. ook mochten we het huisje op de foto zetten met oma op de bank achter haar geknutseld kooktoestel . we bedankten de kinders en gaven ze 500 lek, gelijk aan 4 euro. geen idee of t veel is, maar ze waren blij en dankbaar, en ze kunnen er tenminste 5 broden voor kopen. t gaf ons in ieder geval een beter gevoel dan niets doen. oh ja en we mochten ook nog jonge kittens meenemen als we wilden, die lagen daar met hun moeder onder de tafel, mn hart brak, maar dat kon natuurlijk niet.

oke even op adem komen met een ijsje in t dorp en dan terug over de berg naar ons eigen stadje

. , daarhadden we ook nog een mooie oudefabriek gezien! Na een middag stofhappen en oude gebouwen bekijken belandde we op t terras van een leuke strand tent, jammer dat de bacardi op was, maar sinas was ook lekker, we waren bijna de enige gasten.

's avonds weer eens lekker gekookt en deze x hadden we kalkoen filet gevonden in een ietsie groter supermarktje wat gewoon netjes verpakt zat. We hadden wel al eerder kip gezien in de supermarkt maar dan liggen de kippenpoten gewoon los op een hoop in de vriezer ( je weet wel zon kist die je oma vroeger had), die kopen we liever niet. gelukkig is uit eten hier heel gemakkelijk en goedkoop, maar daar hebben we niet altijd zin in .

afijn vanmorgen weer verder op avontuur, caravan mee en onderweg naar Permet, 170 kilometer, reistijd met de auto 4 uur. dat beloofd wat! op de kaart oranje weg in werkelijkheid een oud asfalt en soms grind pad met kuilen en gedichte gaten. 4 lange uren hobbelde we de bergen door, een fantatische weg door mooi landschap. af en toe stoppen voor een foto, een kijkje bij een brug of een stop bij een mini markt voor een fles koud water.

Vroeg in de middag waren we op de camping, een braakliggend terrein met een paar olijfbomen, een hut met sanitair onder de maat en een aantal verouderde caravans en busjes, totale miskleun deze plek, maar oke, 1 nachtje dan. Eigenaresse Donna is alleraardigst en verteld nog even dat er geen stroom en geen wifi is, die laatste 2 dingen zijn geen probleem, maar na aankomt staat t al vast, morgen gaan we verder. de buitendouche die we aanschafte voor deze reis komt hier weer goed van pas.nu maar hopen dat we niet naar de wc hoeven..

vanmiddag zijn we nog naar de natuurlijke thermaal baden geweest , de reden voor een bezoek aan deze plek, en we liepen een heel eind de kloof van de rivier!! prachtig.

daarna door naar stadje permet voor t diner! nu even bij de caravan en dan morgen snel weg hier, hoe mooi t hier ook is!

wordt vervolgd, dikke kus