ZON, ZON ZON en Santiago - Reisverslag uit Sanxenxo, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu ZON, ZON ZON en Santiago - Reisverslag uit Sanxenxo, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

ZON, ZON ZON en Santiago

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

20 Augustus 2022 | Spanje, Sanxenxo

Oh wat houden we toch van de zon!!Alles is fijner, mooier en lekkerder als de zon schijnt!! we genieten hier al 3 dagen van 33 graden met een heerlijke zeebries!! De plek waar we heen verhuist zijn is echt de Bom, al een paar keer zaten we op de eerste rij in onze campingstoel als er een bosje dolfijnen voorbij zwemt!! wat prachtig, en de ooit voor mijn 50e verjaardag verkregen verrekijker is onze beste vriend!!

Gisteren waren we na een redelijk luie dag weer op tijd op pad, want nu we er in de buurt zijn wilden we Santiago de Compostella niet overslaan. Duss om 10 uur zaten we in de auto en om 11 uur stonden we in t oude centrum van Santiago!! Deze stad is natuurlijk voornamelijk bekend van de pelgrimstocht naar hier. Ver voor de stad zie je ze al lopen, de wandelaars met wandelstok en rugzak met daaraan de welbekende st Jacobsschelp. Sommigen lopen alleen anderen in groepjes. Het einddoel is bij allemaal de 0 kilometer steen midden op het plein voor de cathedraal van Santiago de Compostella. Om echt het certificaat Pelgrim te krijgen moet je minstens 100 kilometer gewandeld hebben of 200 kilometer gefietst.

Wij waren hier gewoon als Jan de toerist met auto en met ons nog veel meeer, jeetje wat een drukte weer. We gingen in de lange rij staan om de cathedraal te bekijken, die ging behoorlijk vlot hoor, die rij, bij de ingang bleek een mondmasker hier nog verplicht ( eerste x dat we dit zien) dus Ik haakte af, maar Reinier ging naar binnen nadat hij een mondkappie kocht bij een zigeunerin voor n euro..

Binnen bleek een mis aan de gang en was t een drukte van belang, tijdens de mis kwamen veel mensen de pracht en praal bekijken en ik wachtte heerlijk in de zon op de trappen van het plein, al kijkend naar de menigte die met koptelefoontjes achter gidsen aan sjouwde..

Na een half uurtje waren we weer samen en kwamen we uit op het plein waar de pelgrims hun tocht eindigen, daar was het druk, veel gejuich en geapplaudiseer. Leuk om te zien hoe het er aan toe ging., maar omdat we zelf niet gelopen of gefietst hadden ,hadden we natuurlijk dat euforische gevoel niet!!

Eigenlijk hadden we de hele kermis al snel gezien, meer dan dit was het niet, we zetten een groen vinkje achter Santiago de Compostella en wie weet ooit in n rustigere tijd komen we nog ns kijken.

om n uur of 13.00 zaten we terug in de auto en reden we over kleine weggetjes terug richting de camping, aten onder weg in een klein haventje onze lunch en bezochten nog een ruine van een kerk. al met al een hele relaxte dag. op de camping nog lekker relaxt gehangen. Vannacht geslapen als marmotten tot maar liefst 10 uur, denk dat we wat in te halen hebben. Na een zeer trage start op pad naar Combarra, waar oude graanschuurtjes te bewonderen zijn. Lekker via de kust weg , t is maar 20 kilometer of zo. Combarra blijkt een open lucht museum. in het begin ook weer druk, t lijkt wel of er net een paar touringcars toeristen zijn los gelaten, maar na een halfuurtje zijn die weer vertrokken en hebben wij op ons gemak de tijd om alles te bekijken. We drinken wat in een heeel oud kroegje en eten een ijsje.. t is net vakantie.. Na de boodschappen zijn we om 16.00 terug op de camping en na een borrel en een hap plannen we de nieuwe route ,zijn we weer aan t Rummikuppen!! 4-3 voor Reiner, maar ik loop in, dus t komt vast goed. zometeen lekker garnalen eten en naar de sunset kijken!! love this life!!