trapjes dag - Reisverslag uit Agrigento, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu trapjes dag - Reisverslag uit Agrigento, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

trapjes dag

04 September 2023 | Italië, Agrigento

Vandaag was een dag , van we weten niet precies wat we gaan doen, hier op deze plek is vanalles te zien en doen in de omgeving ,dus keuzes maken is dan lastig. De bakkers in de straat hadden vakantie dus we beginnen de dag met een broodje van de supermarkt, net wat minder lekker, en een yoghurtje. Na t ontbijt vertrekken we richting Scala del Turchi, een toeristische trekpleister. We parkeren op de P en met een behoorlijk steil paadje belanden we op n strand waar de spierwitte rots in de zee steekt, bijzonder om te zien, maar zoals ik al zei toeristisch en dat is niet echt ons ding.. tot een paar jaar geleden mocht je nog op de rots die op een trap (scala) lijkt lopen en klimmen, nu is t afgezet met een houten hekje en er zit een bewaker op een stoeltje. We maken een paar foto's, zitten even op een steen om t goed in ons op te nemen en hebben eigenlijk meer interesse in n gezellig krabje dat naast ons zit te schranzen op een steentje. Je kan hier zelfs een sup huren met een gast die dan foto's van je maakt op de supp voor de rots , alles voor instagram. Na een klein half uur hebben we t gezien en beginnen we aan de terugweg, we nemen n ander pad , wat bestaat uit trap, en als je omhoog gaat besef je pas hoeveel je gedaald bent. Gelukkig was er iemand zo slim om boven aan de trap een restaurant te beginnen en we ploffen op t terras voor een koude versnapering. Eenmaal bijgekomen

gaan we naar een stadje in t binnenland, gewoon zomaar. t gaat via witte weggetjes. we komen lang talloze wijn velden, olijfplantages en citroenbomen. Helaas ook enorm veel afval. Wat bezielt die Sicilianen toch? zo jammer van t prachtige landschap..Sicilie kan net als veel andere Zuid Europese landen nog veel verbetering aanbrengen op dit gebied.

Het stadje santé Elisabette is verrassend en het naast gelegen Aragona is ook heel leuk, alleen vanwege siësta niks geen restaurantjes terwijl t al tegen 15.00 loopt en een lunch best lekker zal.zijn. We rijden terug naar Agrigento en parkeren de auto. Mogen we hier parkeren? het bord zegt: "Sosta a spina" .. google vertaler zegt " stekker stoppen" nou geen idee er is geen laadpaal, geen parkeer meter en geen parkeerzone op easypark europa.. we wagen t erop. Ploffen op t eerste terras. Genieten van een heerlijke pasta met aubergine.

Na de lunch op weg naar de kathedraal boven in de stad natuurlijk...mega veel trapjes, tussen de mooiste steegjes. en de Kathedraal is de kers op de taart. Prachtig!! Omdat we nog niet genoeg trapjes hadden beklommen klimmen we ook nog op de torens, waarvan de laatste met geweldige view in de kathedraal. zoveel trapjes omhoog betekend ook zoveel trapjes naar beneden.. eenmaal bij de auto geen bon en geen klem. We rijden de kortste weg naar t strand voor een heerlijke opfrisser in zee, waar we nog een blusvliegtuig van dichtbij te zien landen op zee en weer vertrekken richting een van de vele brandjes die we onderweg zagen. Het was een heerlijke dag. Om 19.00 waren we terug op de camping, benieuwd naar de nieuwe buurtjes, misschien wel een Nederlander? We hebben pas 1 stelletje ontmoet op een van de campings, verder nog geen eens een Nederlands kenteken onderweg gezien. Maar nee hoor we blijven nog even de enige Hollanders. Wel zo aardig om de luifel van de camper in te draaien omdat die staat te klapperen in de wind. Het Italiaans gezin is ons da kvaar bij thuiskomst. Inmiddels half ingepakt..morgen verkassen, naar een ranch.. als we internet mogen geloven een zalige plek in t binnenland.