Op de Sicily ranch veranderd Reinier in brandweerm - Reisverslag uit Caltagirone, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Op de Sicily ranch veranderd Reinier in brandweerm - Reisverslag uit Caltagirone, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Op de Sicily ranch veranderd Reinier in brandweerm

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

06 September 2023 | Italië, Caltagirone

Gisteren zijn we verhuisd, van de kustplaats Agrigento midden Zuid ongeveer reden we meer naar het Oosten en wat in het binnenland net onder t stadje Caltagirone. We zijn beland op Sicily Ranch, een camping op de boerderij. Nou mag het eigenlijk geen camping heten, we staan bij een boer in de tuin, op t erf. we zijn de enige gasten. Er staan 2 oude campers die niet bewoonden en er is een heel schattig huisje te huur, maar op t moment vrij. De boer en z'n vrouw spreken geen woord Engels, alleen Italiaans dus komen die paar ingestudeerde woordjes van mn "ik leer Italiaans app" toch van pas. De boer is Brazilaans en voor de liefde naar Sicilie gekomen, samen met z'n vrouw wonen ze hier met 2 kinderen en n heleboel dieren. En temidden van al die dieren staat onze caravan. Er staat een grote picknick tafel met zonnedak en als we daar onze lunchsalade willen eten zitten er meteen al kippen op tafel en heb ik meten al n super lief vriendinnetje. Het kleine zwarte poesje wijkt geen moment van mijn zijde.

Als we na de lunch nog even lekker zitten te genieten van alles om ons heen verschijnen er ineens rookpluimen van achter t huis waar de familie woont. Ik grap nog " ze is aan t barbequenen ,of er gaat iets gruwelijk mis" en ineens komt de vrouw en de kinderen het huis uitrennen. De vrouw roept vanalles, en ineensverstaat ze ons Engels FIRE? Si si si....en omdat we de boer net daarvoor hadden zien vertrekken kwamen we meteen in actie. Om het hoekje van het huis is een aangebouwde keuken, daar op het fornuis staat een grote pan, de boosdoener, de pan met vet is in de hens en alles eromheen staat in de fik. Intussen rijkt de vrouw ons een slang aan een dikke tuinslang, die komt elders van t erf en trekken we richting de keuken, Ik hou de kinderen weg van t vuur, Reinier staat in de aanslag met een slang zonder water. Aqua Aqua riep ik naar de vrouw die kris kras door de tuin rent, waarschijnlijk moest ze t watersysteem omzetten of zo,want ineens is er water en begint Reinier heel heldhaftig te blussen. Goed wetend dat er ergens een gasfles zal.zijn. Intussen gebaar ik naar de vrouw dat er een deksel.op de pan moet, die haalt ze uit huis. als de eerste erge vlammen zijn gedoofd gooit ze de deksel.op de pan. Reinier blijft nog even blussen maar het lukt om zonder bomberos (brandweer) de situatie op te lossen. die bomberos is vast een half uur onderweg als die moet komen,was t hele houten huis allang afgebrand. Nu is de schade beperkt tot een half afgebrande keuken en waarschijnlijk kapotte oven, wasmachine en koelkast.

Nadat alle spanning wat is gezakt gaan we terug naar de orde van de dag. Wij besluiten nog een bezoekje te brengen aan Caltagirone de stad van Keramiek. We bezoeken ook hier de kathedraal, er is een soort dienst met 5 mensen die een gebed prevelen en de stairs of keramiek, 142 supermooie tredes. overal zijn winkeltjes vol keramiek,de straatnaamborden zijn keramiek eigenlijk overal.waar je kijkt. In een van de winkeltjes zie ik een mooi grote vaas. afgeprijst van 500 euro naar 250.. toch maar laten staan, stel je voor dat ie kapot hobbelt hier op dat slechte wegdek.

Op de terugweg genieten we nog van een geweldige sunset, en dat maakt deze eerste bewolkte dag van de vakantie er toch nog 1 met een gouden randje.

Nu net het ontbijt op, we kregen van de vrouw 2 kakelverse eitjes ,en nu gaan we zo maar eens douchen, we hebben privé sanitair, een houten hok van 1 x2meter met douche en toilet en spiegel,normaal te delen met andere gasten,maar die zijn er niet.. en dan ns bedenken wat we gaan doen vandaag, benieuwd wat voor avonturen er weer op de loer liggen.

• 06 September 2023 - 12:45

Roland:

Weer een vakantie vol avontuur [e-1f609][e-2600]️

• 07 September 2023 - 19:26

Angelique Kouwelaar:

wat een avontuur weer! Goed gehandeld! veel groetjes!

• 07 September 2023 - 19:26

Angelique Kouwelaar: