Noto en Syracuse Ortigia - Reisverslag uit Marzamemi, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Noto en Syracuse Ortigia - Reisverslag uit Marzamemi, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Noto en Syracuse Ortigia

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

11 September 2023 | Italië, Marzamemi

Vanaf deze heerlijke plek zijn er veel mooie dingen te bekijken. zo gingen we zondag naar Noto, de stad die bekend staat om de barokstijl. Fantastische pleinen met prachtige honing kleurige enorme bouwwerken. we bezoeken ze bijna allemaal, veel kerken, maar we merken dat we een beetje kerk moe worden. Hoeveel kerken kan je zien? Ze zijn allemaal verschillend en prachtig. Maar waar we 2 weken geleden nog gerust een dik half uur en soms wel een uur doorbrachten in de kerk of op de torens zijn we nu toch veel sneller uitgekeken. Ook komen we in een theater, een echt oud theater, echt heel erg mooi! hier komen we ook ff op adem , want het is inmiddels ook gewoon weer 32 graden en volle zon, en in zo'n stenen stadje met z'n trapjes voelt dat lekker warm!! om een uur of 4 vinden we t dan ook mooi geweest, en na een heerlijke lunch rijden we richting de kust, gelukkig maar 10 kilometer. Vinden n mooi gratis stadsstrand en genieten van de zee en de hoge golven. lekker dobberen is er niet bij, het is hard werken om overeind te blijven en niet sloten zout water in je neus en overal te krijgen. maar heerlijk. om n uur of 19.00 houden we t voor gezien en gaan we terug, onderweg pikken we n lekkere biefstuk op bij de winkel en die gaat op de Bbq.lekker met een salade!!

Maandag alweer, Gisteren werden we op t strand door een Belgische militair getipt om naar Syracusa Ortigia te gaan. dus op de laatste dag op deze camping nemen we de tip meteen ter harte. We zijn er lekker op tijd en lopen vrijwel.meteen tegen de dagelijkse markt aan!! We zijn er dol op. Een drukte van jewelste schreeuwende (meestal) mannen die hun verse groenten, noten, kruiden , kaas en vis willen verkopen. Haha wat een chaos...

Er zijn ook stalletjes die oesters en mousserende wijn verkopen, gewoon om ter plekke op te eten, en zo zaten we voor 12 uur al aan de oester en wijn. en heerlijk vers!!

We slenteren door steegjes en straatjes naar het piazza du duomo..leuke winkeltjes en veel kunstateliers hier. Leuk weetje:: in dit stadjes heeft Arcimedes gewoond. Het ademt historie. We bezoeken de dom en willen nog naar het fort op de punt bij zee. Deze is helaas op maandagmiddag gesloten. Ns het kopen van een Arachina en een fles koud water gaan we terug naar de auto. We mogen vandaag niet te veel eten want de oma van de campingeigenaar gaat voor ons koken dus geen uitgebreide lunch vandaag. Na nog een verfrissende duik op dat zelfde strand met ook weer die hoge golven bereiden we ons voor op een heerlijk diner.

Wederom zijn we de enige gasten, de tafel is gedekt in de ontbijtruimte, afwisselend komen opa en oma ons heerlijke gerechtjes brengen. We worden goed verzorgd. Als de granita van vijgen als toetje is geserveerd wordt t stil.. we wachten 3 kwartier, maar er gebeurd niks meer. Als we ons hoofd om de hoek steken zien we de twee voor de tv zitten.We besluiten maar op te stappen..

Nu zijn we aan t verhuizen, we trekken langs de Oost kust meer naar t Noorden. en inmiddels zien we haar voor ons verschijnen , de Etna.

over een uur zijn we op de nieuwe camping, zin in!!