Vis verse Vis en de Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu Vis verse Vis en de Etna - Reisverslag uit Catania, Italië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

Vis verse Vis en de Etna

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

13 September 2023 | Italië, Catania

Gisteren dus aangekomen op.de nieuwe plek, camping Verde Etna. 8 plekken, en n drietal huisjes. Super netjes sanitair wat nog redelijk nieuw is. en een zalig zwembad met wel 50 bedjes en parasolletjes.. geen idee voor wie allemaal.. we zijn op t moment van aankomst toch al gauw met n stuk of 10 gasten en n kindje.

We kiezen n heerlijk plekje uit en het uitzicht op de actieve vulkaan is geweldig!!! we zien 2 kraters roken en in de late avond zelfs rode lava op een derde krater. We hebben dat echt nog nooit eerder gezien. We nemen s middags nog een verfrissende duik in het zwembad, dit is het eerste zwembad waar we de ons welbekende "kufja" (badmuts) op moeten..hilarisch. 30 jaar geleden in Toscane hadden we hier ook al zo'n lol om. We zij er nog niet over uit wie van ons dit fashion item het beste staat, maar tranen met tuiten hebben we wel gelachen. In de avond kletsen we nog met onze Duitse buurtjes en gaan op tijd ons bed in, wat zeker geen straf is, we slapen hier als marmotten in hun winterslaap. Om 6.50 gaat de wekker, belachelijk vroeg, maar de vissers van Catania meren vroeg aan en om 7 uur gaat de oude vismarkt open. We rijden midden in de spits het centrum in, een baans wegen zijn ineens 3 baans wegen. Bij stoplichten zijn we omsingeld door 10 motoren en vluchtstrook worden gebruikt door alleen iedereen die haast heeft. Maar uiteindelijk zijn we om 8.30 op de markt! Wat een belevenis is dat. Het is niet heel groot maar de vissers prijzen luidruchtig hun vers gevangen vis aan. een heel theater spektakel. Uren kunnen we er naar kijken. Als we op zoek gaan naar ontbijt en wat drinken komen we ook nog groente noten en vlees tegen. dat laatste is best heftig.. geen idee wat we allemaal zien en ik wil het ook niet weten denk ik.
Als de markt z'n hoogtepunt heeft geladen de voornamelijk Amerikaanse toeristen met gids en strooi hoed de markt bezoeken gaan wij de rest van de stad bekijken. hectisch...maar zeker de moeite. Rond 2 uur hebben we genoeg gezien, kopen op een andere markt op weg naar de auto een lekkere meloen en gaan terug naar de camping, ff rust.
Maar we zijn hier niet om op de camping te zitten dus stappen nog in de auto voor een rondrit in de omgeving. Ja regelrecht de Etna op. Een geweldige weg de berg op tot bij het station van de kabelbaan. Daar krijgen we al aardig een eerste indruk van de omgeving, lava en kraters.. We staan natuurlijk met onze witte sneakers en hempie daar tussen alle wandelaars die terugkomen van de hike naar de top. En daar tussen spotten we de Nederlanders van eerder deze week op de boerderij. Wat leuk. Na een uitwisseling van ervaringen slingeren we weer de bergaf lekker terug naar ons plekkie. .. we hebben er weer meer dan 16000 stappen opstaan voor vandaag. vanavond lekker relax, morgen gaan we de Etna op bij sunset. benieuwd hoe dat gaat zijn.