drukke dag en verhuizing. - Reisverslag uit Pola de Somiedo, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu drukke dag en verhuizing. - Reisverslag uit Pola de Somiedo, Spanje van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

drukke dag en verhuizing.

Door: aSTRID

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

15 Augustus 2022 | Spanje, Pola de Somiedo

Zondagochtend 7.15, het gerommel naast de caravan maakt ons wakker, want wonder boven wonder horen wij 's nachts niets van de weg waar behoorlijk hard gereden word, de redelijk hard snurkende buurman en de honden van de schuin overbuurtjes die niet opgevoed zijn en om alles blaffen. Het zal niet door de goede geluidsisolatie van de caravan komen denk ik.[e-1f602] Maar het gerommel op ons plekkie dat horen we wel want dat betekend dat Dennis en Wendy aan t inpakken zijn,helaas gaan zij na een vakantie van 15 dagen richting Nederland, ze hebben daar 4 dagen voor dus op t gemakkie en met de Ford Pick up uit 1975 kan dat ook niet snel, tenminste niet over de snelweg...

Na een klein uurtje en een laatste bakkie koffie en een dikke knuffel zwaaien we ze uit!! het was heerlijk met hen.. mooi geweest en genoten, maar nu nog 3 weken met z'n tweetjes. Tijd voor nieuwe plannen voor zover we die maken..

vanwege de drukte hier in de picos en de voorspelde regen weten we even niet wat we moeten doen[e-1f914] blijven, er is nog genoeg te zien, of verhuizen..

we kijken op de kaart, willen weg van de massa, dus zoeken een willekeurig plekje uit in het midden van niks. Burbia en er is nog en camping ook! dat ist t plan voor morgen, vandaag zondag gaan we een dagje naar de kust, lekker dorpjes bekijken, ff op t strand zitten, lunchen, we zien wel.

Dat ist plan zover...

Na een ontbijtje gaan we richting LLanes, we lopen er rond, zien een monument voor de vrouwen van de vissers, en lopen over de oude stadsmuur. Bezoeken de oude kerk waar Spaanse dametjes op z'n zondags naar t gebed komen. we nemen een terrasje en slenteren door de smalle straatjes. volgende is Barru, daar bekijken we een kerk die bij vloed direct aan het water staat maar nu met Eb dus volldig droog ligt, een mooi tafereel en veel spanjaarden die op zondag het graf van een geliefde bezoeken, we voelen ons een beetje pottenkijker.

Daarna via de kleinste weggetjes door naar Playa de cuevos, erg mooi klein strandje in een baai van rots, inmiddels wordt het vloed en dat gaat heel snel, de golven worden hoger en het is mooi om te zie hoe de golven tegen de rotsen klappen.

Dan wordt het tijd voor lunch, inmiddels ist al 15.00 uur, in het dichtbijzjnde stadje zijn alle restaurantjes vol, we rijden door met de belofte aan elkaar dat het eerste beste restaurant voor ons is, ongeacht hoe of wat het is!! We hebben geluk, langs de doorgaande weg naar Ribadesella is een wegrestaurant, de parkeerplaats vol spaanse kentekens wat meestal een goed teken is. het zit erg vol, helaas hebben we geen resrvering en moeten we wachten van de man aan de bar, ongeveer 40 minuten, we doen t, worden hardstikke blij van t rumoer van de spanjaarden en de lange tafels met genietende mensen, en hoofd ingredient is hier Vis. Na een half uur mogen we al aan tafel!! super lekker Heek in cider saus en vissoep gegeten, reinier iets minder van de vis heeft ook genoten van kippensoep en beefreepjes met blauwe kaassaus, samen delen we nog een toetje en bijna ongemakkelijk vol verlaten we tegen 17.00 uur het restaurant, voorlopig niets meer nodig..

We besluiten nog even naar Ribadesella te rijden, lopen daar wat rond, weten eigenlijk niet wat er te zien is, behalve dan dat we ineens 2 bekende tegen het lijf lopen, Louis en Francis van de fietstour in San Sebastian, hoe grappig is dit, we kletsen erop los en na 10 minuten besluiten we dat we beter op n terras kunnen kletsen, dus zo gezegd zo gedaan!!

Na een lekker verkoelend drankje vervolgen we onze weg via een door Francis en Louis getipte route , en idd die is prachtig, we gaan nog ff door vandaag want we proberen nog een keer bij Covadonga te komen, daar waar het een dag eerde bomvol was rond de middag komen we nu rond 19.45 in het stadje, en dat is een goede keuze, Parkeerplek boven aan bij de basiliek en weinig mensen. we kijken een uurtje rondje in de bedevaarts plek, het lijkt een beetje op Lourdes inclusief grot met m

Maria verschijning al is dit wat minder kermis. Om 20.50 sluiten we aan in de rij om naar de meren an Covadonga te gaan, daar waar je overdag alleen maar met een volle bus toeristen kan komen voor 9 euro pp gaat om 21.00 uur de slagboom los en mag je met eigen auto de 12 km rijden om de meren te bekijken!! Het is bijna grappig maar om 21.00 uur gaat de slagboom open met getoeter van n aantal wachtende auto's en gaan we samen met nog n stuk of wat( 50?) autos in een rij naar boven, steil dat ist, en mooi!! slalommen tussen de koeien en uitzichten zooo mooi.. Maar een kilometer of 3 voordat we de meren bereiken rijden we een wolk in, Hilarisch, alle moeite om de meren te zien, en wat zien we? niks... schimmen van koeien en nog veel meer lacherige mensen die fotos maken van elkaar in een wolk.. We lachen ons rot en gaan lekker terug naar de camping, de dag was lang genoeg!!

Vandaag gaan we verhuizen, Naar Burbia, we weten niet wat er is maar we zijn op zoek naar niks.. rust.. man man wat is t druk overal. We slapen uit tot 9,30 en ontbijten op t gemak, dan lekker alles inpakken en om 11.0 klaaar voor de 5 uur rit zonder snel weg. onderweg een keer goed boodschappen doen en prachtige weggetjes door t binnenland van Asturias. ONgeveer 120 kilometer voor de camping komen we door Parque Natuaral de Somiedo, Wauw, geweldig, en laten we nu toch een camping zien , dus hoppa erop af en daar staan we nu, camping La pomarada de Somiedo, een prachtig plekje in een schitterende omgeving.. tot zover ons plan wat niet uitkwam[e-1f602]. wordt vervolgd! Proost!