actief dagje - Reisverslag uit Donji Bitelić, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu actief dagje - Reisverslag uit Donji Bitelić, Kroatië van reinier en astrid boeije - WaarBenJij.nu

actief dagje

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg reinier en astrid

11 Augustus 2017 | Kroatië, Donji Bitelić

Kijk daar ben ik alweer zoals beloofd vandaag 2 verhalen op onze trip door kroatie .
Vanmorgen lekker uitgeslapen..zomaar tot n uurtje of 8.. Tussendoor nog wel even een scheerlijntje aan de tent gemaakt ( Reinier dan) om n uurtje of 6 omdat de wind om de hoek kwam kijken.maar lekker doorgeslapen met de wind die lekker door de caravan kwam... Het was wat afgekoeld, en eerlijk gezegd is dat niet erg..
Terwijl Reinier het brood haalde, want dat moet hier helaas met de auto, schreef ik het verhaal van de dag ervoor, lekker op t terras in de wind en WiFi zone.
Na het ontbijt dezwemspullen ingepakt, want we waren weer getipt over een mooie zwemplek in Bosnië.. Dus hop in de auto..lekker de binnendoorweg, prachtig door de bergen, naar de kravolac waterfalls..waar we in gedachten een net zon rustig plekje hadden bedacht als eergisteren was dit een toeristische attractie voor de lokale bevolking en dagjes mensen uit de omgeving. Nadat we entree hadden betaald, ik geloof 10 euro incl parking, daalden we af via trappen, toen we beneden kwamen bleek dat er ook een treintje reed.. Zoeen waar een hekel aan hebben..hihi...
Het was een prachtig zwemmeer met aan een kant meerdere watervallen. Het viel ons al op dat er bij het begin een bord stond om elke religie te respecteren, nu hebben wij daar nooit problemen mee maar we keken de ogen uit. Boerka's ,nonnen, hoofddoeken, en stringbikinis , het loopt en zwemt hier gelijk door elkaar.. Een mooi gezicht. Alleen dat was al een genot.. We hebben er ook gezwommen en Joris en Reinier zijn naar de watervallen gegaan ..je kon er springen van n rots , maar het was er eigenlijk net te druk.. Om het zwemmeer heen waren terrasjes dus belande we daar al snel voor een drankje.
Om een uur of 3 zochten we een tafel in het restaurantje om een te eten, voor 27 euro dronken we en aten we meer dan genoeg ... Want we moesten een goede bodem leggen, want om 17,45 werden we verwacht in Omis om de ziplines te doen, dus hop van Bosnië naar Omis , hopen dat de grensovergang een beetje meewerkt, en om 17,50 stonden we in het kantoortje van de ziplines.
Voor we het goed en wel wisten hadden we formulieren getekend dat we de firma nergens voor aansprakelijk stelde en dat we op de hoogte waren van de risico's, en gingen we met de gidsen mee de bergen in..
Joris vond het spannend maar had er veel zin in.. Reinier vond t zoals gewoonlijk " gewoon leuk" maar ik..oh ik had knikkede knieen een op hol geslagen hart en een emmer angstzweet.
We Kregen het materiaal Aangemeten en helm en handschoenen.
Na een korte klim kwamen we bij een oefen lijntje en werden de instructies gegeven, oke dat ging goed, er waren mensen die minder succesvol waren en dat is altijd goed voor t gevoel.
Na het oefenen nog 10 minuten klimmen naar de start van de eerste serieuze lijn... 150 meter hoog, 700 meter lang .. Over een kloof.. Oh my god..waar ben ik aan begonnen.. Joris was zo stoer als eerste te gaan.. Wauw, wat knap vond ik dat..
Toen ik aan de beurt was heb ik wel even een gilletje galaten, maar het ging super goed ( dat kan ook niet anders) .. Wauw wat was t gaaaaffff. En oh wat stond ik te trillen op m'n benen!!!
Maar we hadden er 8 te gaan en na de derde konden we er van genieten, prachtige uitzichten en hoge snelheden op de banen.. Het was superrrr gaaf, en unaniem eens dat t een hoogtepunten van kroatie is!!!
Om 21.30 terug op de camping , nagenietend, afgesproken niet meer te koken, de warme maaltijd hadden we al gehad. Dus lekker aan de toast, kaas , chips en nootjes.
Proost en wat zullen we slapen vannacht...